


 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

RESTRICTIONS ON THE FREEDOM  
OF EXPRESSON IN CAMBODIA’S MEDIA 

 
 
 
 
 
 
 A LICADHO Briefing Paper 
 May 2009 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

sm<½n§ExμrCMerOnnigkarBarsiT§imnusS lIkadU
LICADHO 

CAMBODIAN LEAGUE FOR THE PROMOTION  
AND DEFENSE OF HUMAN RIGHTS 



 

 

 
 
Cambodian League for the Promotion and Defense of Human Rights (LICADHO) 
 
LICADHO is a national Cambodian human rights organization. Since its establishment in 
1992, LICADHO has been at the forefront of efforts to protect civil and political and economic 
and social rights in Cambodia and to promote respect for them by the Cambodian 
government and institutions. Building on its past achievements, LICADHO continues to be 
an advocate for the Cambodian people and a monitor of the government through wide 
ranging human rights programs from its main office in Phnom Penh and 12 provincial offices. 

 
LICADHO pursues its activities through two program departments: 

 
Department of Monitoring and Protection: 
 
 Monitoring of State Violations and Women’s and Children’s Rights: monitors collect 

and investigate human rights violations perpetrated by the State and violations made 
against women and children. Victims are provided assistance through interventions with 
local authorities and court officials. 

 Paralegal and Legal Representation: victims are provided legal advice by a paralegal 
team and in key cases legal representation by human rights lawyers.  

 Prison Monitoring: researchers monitor 18 prisons to assess prison conditions and ensure 
that pre-trial detainees have access to legal representation. 

 Medical Assistance: a medical team provides medical assistance to prisoners and prison 
officials in 12 prisons and victims of human rights violations. 

 
Department of Communication and Advocacy: 
 
 Training and Education: advocates raise awareness to specific target groups, support 

protection networks at the grassroots level and advocate for social and legal changes with 
women and youths. 

 Public Advocacy and Outreach: human rights cases are compiled into a central electronic 
database, so that accurate information can be easily accessed and analyzed, and produced 
into periodic public reports (written, audio and visual).  

 
For More Information Contact: 

 
Dr. Kek Galabru, President 
LICADHO (Cambodian League for the Promotion and Defense of Human Rights) 
#16, Street 99 
Phnom Penh, Cambodia 
 
Tel:  (855) 23 727 102/364 901 
Fax:  (855) 23 727 102/217 626 
E–mail: contact@licadho-cambodia.org 
Web:  http://www.licadho-cambodia.org 

 
 

SUPPORTED BY THE BRITISH EMBASSY IN PHNOM PENH 
USING FCO STRATEGIC PROGRAMME FUND 



i 

 

Contents 
 
 

1. INTRODUCTION ...................................................................................................................... 1 
METHODOLOGY AND SCOPE OF BRIEFING PAPER ...................................................................... 2 

2. CAMBODIA’S MEDIA ............................................................................................................. 3 
TELEVISION STATIONS .................................................................................................................. 3 
RADIO STATIONS ........................................................................................................................... 5 
NEWSPAPERS ............................................................................................................................... 13 
INTERNET ..................................................................................................................................... 14 

3. THREATS TO THE MEDIA................................................................................................... 17 
KILLINGS ...................................................................................................................................... 17 
TABLE OF THREATS AND ATTACKS AGAINST THE MEDIA: JANUARY 2008 – MARCH 2009 ... 19 

4. RECOMMENDATIONS ......................................................................................................... 30 
 
 

□□□ 
 
 
 
 
 
 





Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 1 
 

 

 1. Introduction 
 
 
Cambodia does not have a free media in the true sense of the word. Freedom of expression in 
law requires freedom of expression in practice. And maintaining freedom of expression 
requires the proper investigation of abuses when they occur. 
 
But as this briefing paper shows, intimidation by the powerful and well-connected continued 
during the 15-month period under review (January 1, 2008 to March 31, 2009), as did a lack of 
investigation of cases in which journalists were attacked or threatened in the course of doing 
their jobs. 
 
The most chilling case of the period review was the murder of Phnom Penh-based newspaper 
journalist Khim Sambo.  
 
His killing brings to at least ten the number of journalists murdered since the country’s new 
Constitution was promulgated in 1993. It remains the case that none of their killers has been 
brought to justice, reinforcing the message of impunity enjoyed by those who threaten or 
perpetrate violence against journalists. 
 
Khim Sambo worked for the opposition-affiliated newspaper Moneakseka Khmer, and was 
shot dead by two men on a motorbike on July 11, 2008. His 21-year-old son, Khath Sarin, was 
also killed in the attack. Police have not identified any suspects or a motive for the killings. If 
past performance is a guide, his killers will not be brought to justice. 
 
Khim Sambo wrote articles criticizing high ranking members of the ruling Cambodian 
People's Party (CPP). His murder came just two weeks before the 2008 national election and 
creating an atmosphere of fear amongst journalists.  
 
Most of Cambodia’s media are aligned to one party or another, with by far the majority 
favoring the ruling CPP. But that mix of alignments varies with different media outlets. For 
instance, every television station is aligned to the CPP or to the government (which amounts 
to the same thing). That holds true for many of the radio stations as well.  
 
The situation is more fluid in the print media, where a wider range of viewpoints are found. 
However given the country’s relatively low literacy rates, problems with distribution of print 
media and cost of print media for the average Cambodian, broadcast media are the way most 
people get their news – and broadcast media is generally strictly controlled.  
 
One bright spot is the continued emergence of the internet as a forum for news and views 
about Cambodia in Khmer and in other languages, with almost two dozen websites listed in 
our report. However their impact is limited since only a very small number of mainly urban 
Cambodians have access to the internet. 
 
Khim Sambo’s newspaper was not the only non-CPP aligned outlet to be targeted. A 
Cambodian journalist for Radio Free Asia fled the country with his family after receiving 
death threats, and has received asylum in Norway. Other journalists were threatened, or 
reported being harassed, contributing to a climate of fear. And another journalist was stabbed 
to death in circumstances that police described as a robbery gone wrong. 



2 A LICADHO Briefing Paper 
 

 

 
Other opposition-aligned media suffered during the period under review – two provincial 
radio stations were shut, and several journalists were attacked or threatened (usually by 
armed state officials). There were no credible reported cases of intimidation against CPP-
aligned media. 
 
At least two court cases for defamation were filed against journalists under the UNTAC 
Criminal Code1 (rather than the 1995 civil Press Law) by senior ministers in the CPP-
controlled government. The Press Law states that people who feel they have been defamed 
by the press can seek redress using civil law (as opposed to the criminal law) through the 
courts – redress includes retractions and compensation by the outlet concerned. Use of 
UNTAC Criminal Code contradicts the Press Law’s stipulation that “no person shall be 
arrested or subject to criminal charges as a result of expression of opinion”. 
 
To sum up, the media environment in Cambodia may be better than that in some countries in 
the region – and it is certainly an improvement on the dark days of the Khmer Rouge and 
post-Khmer Rouge eras – but should not be considered a free press.  
 
It remains the case that the ruling CPP retains a virtual stranglehold on key broadcast media 
in Cambodia and much of the print media. The existence of a free press unfettered by 
political constraints and intimidation is a vital part of a democratic and vibrant society. 
Cambodia, no less than any other nation, deserves that. As this briefing paper shows, it has a 
long way to go. 

Methodology and Scope of Briefing Paper 
 
This briefing paper updates the LICADHO report published in May 2008, Reading Between the 
Lines: How Politics, Money & Fear Control Cambodia’s Media2 and aims to highlight the ongoing 
restrictions to Cambodia’s media that exist. It provides an updated listing of Cambodia’s 
news media covering newspapers, radio, television and internet sites, and also has a table 
highlighting reported attacks and threats made against the media during the period 1 January 
2008 to 31 March 2009.  
 
The material used in this briefing paper was sourced from LICADHO’s monitors and other 
staff (working in Phnom Penh and 12 provinces) and a review of newspaper reports from The 
Cambodia Daily, Phnom Penh Post, Rasmei Kampuchea Daily, Koh Santephea and Kampuchea Thmei 
Daily. Cases involving clear restrictions to freedom of expression were selected as 
representative case studies.  
 
This report is not intended to be a comprehensive reflection of the situation of freedom of 
expression in Cambodia during this period – limited resources, numerous cases with motives 
that are not clear and limited access to information make this impossible. Rather, it is an 
attempt to document some of the clearest cases of restrictions to freedom of expression in 
Cambodia’s media, and to provide an overview of the environment in which the media 
operates. 
 
 

□□□ 
                                                 
1 The law was written by the UN during the UN Transitional Authority in Cambodia mission. It was intended as a temporary 
penal code, but it has remained in force. A new penal code is in the process of being drafted but has yet to come into force. 
2 http://licadho-cambodia.org/reports.php?perm=119  



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 3 
 

 

 2. Cambodia’s Media  
 

Television Stations 
 
All of Cambodia’s eight television stations are aligned with the ruling party-the CPP- and all 
news bulletins are politically biased. A typical news report consists of a narrated account of a 
government official or group of officials (always a member of the CPP) traveling to the 
countryside to inspect a road or bridge, or to donate food and other goods to local villagers.  
 
Speeches of Prime Minister Hun Sen are always replayed by all television stations except 
MyTV which does not broadcast a news bulletin and is focused on youth entertainment 
programs. CTN is widely considered the most popular TV station. It provides a variety of 
news and information programs including broadcasts of live events.   
 
Cambodian Television Network (CTN) International broadcasts local news to countries 
around the world such as Australia, Canada, New Zealand and the USA. Apsara, Bayon and 
TVK also broadcast internationally via satellite.  
 

NO. STATION OWNERS/MANAGERS ADDITIONAL INFORMATION 
1 Apsara TV  Owned by the Apsara 

Media Group. Although its 
director won’t reveal is the 
specific names of 
individuals in the group, it 
has long been reportedly 
owned by the CPP. 

 The General Director is Sok 
Eysan, a CPP central 
committee member, who 
considers it his “duty to the 
people” to promote the 
government. 

 In 2006, Apsara partnered with 
French company Solaris 
International to improve 
technology, program content and 
coverage. 

 Apsara has a radio as well as 
television station. 

 Format: Apsara TV broadcasts 
local and international news, 
Indian and Indonesian movies, 
political discussions and other 
entertainment programs. 

 
2 Bayon TV  Widely reported to be 

owned by the Prime 
Minister’s family. 

 Currently run by  one of the 
Prime Minister’s daughter 
Hun Mana, who in 
September 2008 was also 
appointed as an assistant to 
the Prime Minister. 

 Established in 1998. 
 For many years, Bayon’s 

transmission tower was located 
inside the Prime Minister’s 
guarded compound just outside 
Phnom Penh. 

 Prime Minister and his wife, Bun 
Rany, cut the ribbon to open 
Bayon’s new facilities in March 
2007. 

 Like Apsara, Bayon also has a 
radio station. 

 Format: Cambodian, Korean, 
Chinese and American movies, 
educational programs, concerts, 
news analysis, boxing, comedy 
and CPP activities.  



4  A LICADHO Briefing Paper  

 

3 CTN  Owned by the Royal Group, 
run by Cambodian-
Australian tycoon Kith 
Meng, current National 
Chamber of Commerce 
president. He is an adviser 
to the Prime Minister and 
considered to be close to the 
government. 

 

 The newest and arguably the 
most modern of the stations. 

 Originally launched in March 
2003 as a joint venture between 
local conglomerates the Royal 
Group of Companies and 
Stockholm-based Modern Time 
Group. 

 Format: Morning news, local and 
international news, live concerts, 
comedy, foreign TV shows, 
sports, educational programs, 
Cambodian and Korean movies, 
and other entertainment 
programs. 

 CTN 
International  

 Owned by the Royal Group, 
run by Cambodian-
Australian tycoon Kith 
Meng. 

 Broadcasts Cambodian national 
news and other programs 
internationally. 

 Its programs are consistent with 
those of CTN. 

4 My TV  Owned by the Royal Group, 
run by Cambodian-
Australian tycoon Kith 
Meng.  

 Part CTN and Mobitel. 
 The latest station and all the 

programs are locally produced to 
appeal to young people. 

 Format: Entertainment, local and 
international music, and 
educational programs. 

5 TV3  Co-owned by Phnom Penh 
Municipality’s Information 
Service and Thai company 
KCS Cambodia. 

 Its Director-General, Kham 
Poeun Keomony, is an 
advisor to Senate President 
Chea Sim (CPP)and the 
current CPP president. 

 Format: Morning news, 
Cambodian, Korean and US 
movies, comedy shows, local and 
international news, music and 
live concerts. 

 

6 TV5  Co-owned by the 
Cambodian military and 
MICA Media. The Director-
General is Kem Kunvoth, a 
central committee member 
of the CPP. 

 Format: local and international 
news, Cambodian, Korean and 
western movies, educational and 
entertainment programs.  

7 TV9  Claims to be “licensed as a 
100% private sector 
company”. 

 It is believed to be owned 
by the family of Khun 
Haing, FUNCINPEC’s 
former Minister of Cult and 
Religions and managed by 

 Established by the National 
United Front for an Independent, 
Netural, Peaceful and 
Cooperative Cambodia 
(FUNCINPEC) party in the early 
1990s. 

 Until 1997, it was politically non-
controversial, supportive of 



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 5 
 

 

his relatives. Khun Haing, 
who defected to the CPP 
ahead of the 2008 general 
election. 

FUNCINPEC and its coalition 
government partner the CPP. In 
the run-up to the July 1997 coup, 
the station openly promoted 
FUNCINPEC and railed against 
the CPP. TV9 (along with 
FUNCINPEC’s radio station) was 
attacked during the fighting and 
was afterwards controlled by the 
CPP. 

 It was subsequently returned and 
today it is, in the hands of Khun 
Haing,. 

 Format: American and Chinese 
movies, local and international 
news and other educational and 
entertainment programs.  

8 TVK  State broadcaster managed 
by the Ministry of 
Information. 

 Strict pre-broadcast censorship of 
sensitive issues. 

 Format: Local and international 
news, Cambodian and Chinese 
movies, educational programs 
and other entertainment 
programs. 

 
All of the television stations are free-to-air, but they are not available across the entire country 
so in some provinces cable TV providers are necessary to access all the stations.  
 
TV stations that have provincial relay stations include: 
 Bayon TV (relayed in Kampong Cham, Kampong Thom, Preah Sihanouk, Siem Reap and 

Stung Treng provinces);  
 CTN (relayed in Battambang, Banteay Meanchey, Kampong Cham, Kampong Thom, 

Pursat, Preah Sihanouk, Siem Reap and Svay Rieng provinces);  
 TV5 (Kratie, Preah Sihanouk and Siem Reap provinces);  
 TV3 (relayed in Battambang, Kampong Cham, Preah Sihanouk and Siem Reap provinces);  
 TVK (relayed in Battambang, Koh Kong, Mondulikiri, Pursat, Ratanakiri, Siem Reap, and 

Preah Sihanouk provinces); and  
 TV9 (relayed in Battambang and Siem Reap provinces) 

Radio Stations 
 
Phnom Penh 
 
The majority of radio stations in Phnom Penh are affiliated to the ruling party due to the fact 
that most are owned by powerful people who associate with and/or have a close relationship 
with CPP party members.  The content of these stations strongly supports a pro-government 
and pro-CPP bias by broadcasting the government’s achievements and positive activities of 
the CPP and its elite supporters (without critical and opposition commentaries). Negative 
stories about the government or dissenting views are absent. Bayon FM (95 FM), believed to 
be operated by the Prime Minister’s daughter Hun Mana, broadcasts a Morning Show which 
openly criticizes opposition parties.  



6  A LICADHO Briefing Paper  

 

 
Two radio stations are distinctly neutral in content: Beehive Radio (105 FM) and Women’s 
Media Center of Cambodia (102 FM). 102 FM is operated by an NGO of the same name and 
focuses on women’s rights issues; it normally avoids broadcasting views critical of the 
government. Beehive Radio however does not shy away from controversy, and is seen by the 
public as a popular station that is fiercely independent. It frequently airs views critical of the 
government.  
 
Radio stations linked to opposition parties include: Sovan Phum Radio (104 FM) and 93.5 FM 
are affiliated to the SRP; Ta Prohm (90.5 FM) and 90 FM are affiliated to FUNCINPEC the 
CPP’s political coalition partner. 
 
Beehive radio, Sovan Phum Radio, Women’s Media Centre and 93.5 FM are the only four 
radio stations brave enough to lease airtime to US government-funded international 
broadcasters Radio Free Asia (RFA) and Voice of America (VOA), local NGO radio station 
Voice of Democracy (VOD), and other rights groups which focus on presenting independent 
news pieces that are often critical of the government.  
 
NO. NAME FREQUENCY OWNER/MANAGER 

AND PERCEIVED 
POLITICAL 
AFFILIATION 

AddiTIONAL INFORMATION 

AM Frequency 
1 National Radio 

of Kampuchea 
 

918 MHz  State-owned 
national 
broadcaster. 

 CPP 

Language: Khmer and 
English news. 
Format: News 
Studio Location: Building 6, 
Street 19 corner Street 102, 
Daun Penh, Phnom Penh 
Tel: +855 23 722 869 
Fax: +855 23 427 319 

FM Frequency 
2 Sweet FM 88.0 MHz  Eng Setha Mouly 

(a relative of 
former 
Information 
Minister Ieng 
Mouly) or the 
Prime Minister. 

 CPP 

Language: Khmer and 
Chinese. 
Format: Music, educational 
programs. 
Location: No 2, Russian Blvd, 
Phnom Penh. 
Tel: +85523 982265 or +855 12 
805 459 
Fax: +855 23 360 800 

3 FM 90 MHz 90.0 MHz  FUNCINPEC 
 
 FUNCINPEC 

Language: Khmer. 
Format: News, music and 
educational programs. 
Location: Chamkadong, 
Phnom Penh. 
Tel: +855 16 709 090 

4 Ta Phrom 
Radio 

90.5 MHz  Originally 
reported licensed 
to FUNCINPEC 
MP Eam Limsour. 

Language: Khmer and 
English news. 
Format: News and other 
entertainment programs. 



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 7 
 

 

 FUNCINPEC Location: No. 27B, Street 472 
Phnom Penh. 
Tel: +855 23 993 206 

5 FM 93.5 93.5 MHz  Former Buddhist 
Liberal Democratic 
Party BLDP-
aligned station, 
ownership 
currently 
uncertain. 

 Believed to be 
partisan to the 
Sam Rainsy Party 
(SRP). 

One of the radio stations that 
agree to lease airtime to RFA, 
VOA and VOD. 
Language: Khmer. 
Format: news and 
entertainment programs. 
Location: No 29Eo Street 210, 
Phnom Penh. 
Tel: +855 23 359350 

6 Bayon FM 95.0 MHz  Reportedly owned 
(along with Bayon 
TV) by the Prime 
Minister’s family. 
Its Director-
General is his 
daughter, Hun 
Mana. 

 CPP 

Language: Khmer. 
Format: News analysis, music 
and other entertainment 
programs. 
Location: 22 Street 106, Toul 
Krasang, Kandal. 
Tel: +855 23 880874 
Fax: +855 23 983895 

7 National FM 96.0 MHz  State-owned 
national 
broadcaster. 

 CPP 

Language: Khmer and 
English news. 
Format: News and 
entertainment programs. 
Location: Chamkadong, 
Phnom Penh. 

8 China-
Cambodian 
Friendship 
Radio 

96.5 MHz  A joint FM radio 
service between 
China Radio 
International (CRI) 
and Radio 
National of 
Kampuchea 
(RNK). 

 CPP 

Language: Khmer and 
Chinese. 
Format: News on China and 
the world; also Chinese and 
Khmer music. 
 

9 Apsara FM 97.0 MHz  Refuses to reveal 
ownership; widely 
believed to be 
CPP-owned. Run 
by Sok Eysan, a 
CPP central 
committee 
member. 

 CPP 

Language: Khmer. 
Format: News, educational 
and entertainment programs. 
Location: Apsara TV Station 
(Channel 11), No 69, Street No 
57 (Corner Street No 370), 
Phnom Penh. 
Tel/Fax: +855 23 314302 



8  A LICADHO Briefing Paper  

 

10 Love FM 97.5 MHz  Co-owned by 
Phnom Penh 
Municipality and 
KCS Cambodia 
Co. Ltd. 

 Apolitical (does 
not discuss 
politics) 

Language: Mostly English, 
some Khmer. 
Format: Pop music station. 
Relays English-language news 
from Radio Australia at times. 
Location: at TV3 station, No 2 
Russian Boulevard, Phnom 
Penh.   

11 Military FM 98.0 MHz  Owned by TV 5 
and operated as 
joint venture with 
Ministry of 
Defense and 
MICA Media Co. 
Ltd. 

 CPP 

Language: Khmer. 
Format: Mostly entertainment 
programs. 
Location: in TV5, Street 164, 
Phnom Penh. 
Tel: +855 23 303 925 

12 FM 99 
 

 

99.0 MHz  General-Director is 
Kim Boeurn. 

 CPP 

Language: Khmer. 
Format: News, music and 
entertainment programs. 
Location: Located at Apsara 
TV Station (Channel 11), No 
69 Street No 57 (Corner Street 
No 370), Phnom Penh. 
Tel: +855 23 212 376 

13 Family FM 
(Christian 
Station) 

99.5 MHz  Far East 
Broadcasting 
Company 
Cambodia. 

 Apolitical 

Format: Khmer. 
Format: Mostly broadcasts 
shows on Christian 
philosophy.   
Location: No 8D, Street 355, 
Phnom Penh. 
Tel: +855 23 982199  
Fax: +855 23 982045 

14 WMC’s FM 102.0 MHz  Operated by 
Women's Media 
Centre of 
Cambodia (WMC). 

 Neutral 

Languages: Khmer, some 
English. 
Location: Women's Media 
Center, #30 Street 488, 
Sangkat Phsar Demthkov, 
Khan Chamcar Morn, Phnom 
Penh. 
Tel: +855 23 212264 
Fax: +855 23 364 882 

15 Phnom Penh 
FM 

103.0 MHz  Co-owned by the 
Phnom Penh 
Municipal 
Information 
Service and KSC 
Cambodia Co. Ltd. 

 CPP 

Language: Khmer, English 
and Cham 
Located with Municipality TV 
Station (Channel 3), No 2 Bvd 
Confédération de la Russie 
(Street 112), Phnom Penh. 



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 9 
 

 

16 SovanPhumFM 104.0 MHz  Unknown 
 SRP 

Language: Khmer. 
Format: News, entertainment 
and music. 
Location: Cheung Ek, Sangkat 
Cheung Ek, Khan Meanchey, 
Phnom Penh. 
Tel: +855 11 444 104 or +855 
12 787 505 

17 HMRadio 104.5 MHz  Owned by a 
leading music 
industry company, 
Hang Meas. 

 Unknown  
 
 

Language: Khmer. 
Format: News, music and 
other entertainment 
programs. 

18 Beehive FM 105.0 MHz  Mam Sonando 
 Neutral 

The first radio station that 
agreed to sell airtime to RFA, 
VOA and VOD. 
Language: Khmer. 
Format: Neutral local news. 
Location: No 44G, Street 360, 
Sangkat Boeung Keng Kang 
III, Khan Chamkarmorn, 
Phnom Penh. 
Tel: +855 23 210 401 
Fax: +855 23 210 439 

19 South East 
Asia Radio 

106.0 MHz  Kao Kim Hourn, 
CPP Secretary of 
State. 

 CPP 

Language: Khmer. 
Format: Entertainment and 
music. 
Location: Sleng Roleung, 
Khan Sen Sok, Phnom Penh.  
Tel: +855 23 995 106 
Fax: +855 23 995 107 

20 Sarika FM 
 

106.5 MHz  Unknown  
 Unknown 

Language: Khmer. 
Format: Information and 
entertainment programs. 
Location: #14 A, Street 392, 
Sangkat Boeng Keng Kang I, 
Khan Chamkarmorn, Phnom 
Penh. 
Tel: +855 92 500 080 

21 Khmer Radio 107.0 MHz  Khun Haing, 
FUNCINPEC 
member. Operated 
by Khun Elena. 

 CPP/FUNCINPEC 

Language: Khmer. 
Format: Pop music and news. 
Location: Operated by 
Cambodian TV Channel 9, 18 
Street 562, Phnom Penh. 
Tel: +855 23 880 874 



10  A LICADHO Briefing Paper  

 

22 ABC Radio 107.5 MHz  Unknown  
 Unknown 

Language: Khmer. 
Format: Education on traffic 
issues. 
Location: 50A, Russian Blvd, 
Sangkat Tektla, Khan Sen Sok, 
Phnom Penh. 
Tel:+855 23 882 309 or +855 12 
644 426 

Foreign Stations 
23 RFI relay 

station 
92.0 MHz  Radio France 

Internationale. 
 Neutral 

Language: French and 
Khmer. 
Format: News, music and 
other entertainment 
programs. 
Location: French Cultural 
Centre, No 218, Keo Chea 
Street (Street 184), Phnom 
Penh. 
  

24 BBC FM 100 100.0 MHz  British 
Broadcasting 
Corporation (BBC) 
World Service. 

 Neutral 

Language: English. 
Format: Relaying news and 
talkback shows from the UK. 

25 ABC FM 101.5 101.5 MHz  Radio Australia 
(Australian 
Broadcasting 
Corporation-ABC). 

 Neutral. 

Language: English. 
Format: Relaying news and 
talkback shows from 
Australia. 
Transmitter location: 
Chamkadong, Phnom Penh. 

 
The Provinces 
 
In the provinces the majority of radio stations are relayed from Phnom Penh and are affiliated 
to the ruling party. However, some radio stations are neutral in content such as: Radio 
Khlaing Moeung and RFI in Battambang; Radio Angkor Rath (FM 95.5), Love FM (FM97.5) 
(apolitical) and BBC (FM99.25) in Siem Reap; and Women’s Media Center (FM93.5) in Svay 
Rieng.  
 
Foreign radio stations which are relayed from Phnom Penh that are neutral such as ABC 
radio, BBC radio, RFA, RFI and VOA are popular in the provinces. However most cannot 
reach remote areas.   
 
NO LOCATION FREQUENCY NAME/SLOGAN NOTES 
1 

Battambang 

90.25 MHz Radio Khlaing 
Moeung. 

Language: French/Khmer. 

2 91.0 MHz Radio Khmera. Location: Opposite North side 
of Hotel 7 Makara. 

3 94.5 MHz Radio France 
Internationale. 

Language: French/Khmer. 



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 11 
 

 

4 96.1 MHz Battambang 
Provincial Radio 
Station. 

Location: Phum Andong 
Chen, Khum Ochar, 
Battambang. 

5 103.25 MHz Sweet FM. Affiliated to 103.0 FM and 
TV3, Phnom Penh. 

6 

Kampot 

103.5 MHz Kampot Provincial 
Radio Station (Sweet 
FM). 

Affiliated to 103.0 FM and 
TV3, Phnom Penh. Relays 
Kampot 93.25 MHz. 

7 93.25 MHz Kampot Provincial 
Radio Station (Sweet 
FM). 

Affiliated to 103.0 FM and 
TV3, Phnom Penh. 
Location: Phum Sovansko, 
Kampong Kandal, Kampot. 

8 

Kampong 
Cham 

91.5 MHz Bayon FM. Relays Phnom Penh 95.0 
MHz. 

9 92.5 MHz Kampong Cham 
Provincial Radio 
Station. 

Location: Phum 3, Veal Vong, 
Kampong Cham. 

10 94.5 MHz RFI. Language: French/Khmer. 
11 100.5 MHz FM 100.5 (Sweet FM). Location: Cambodian People's 

Party compound, opposite 
Mittapheap Hotel, Rue 
Kossomak Neary. 
Affiliated to 103.0 FM and 
TV3, Phnom Penh. 

12 

Kampong 
Thom 

88.5 MHz FUNCINPEC Radio. Location: Prey Tahou, Stun 
Sen, Kampong Thom. 

13 91.5 MHz Bayon FM. Relays Phnom Penh 95.0 MHz 
14 95.0 MHz Bayon FM. Affiliated to FM 95.0 MHz and 

relays Phnom Penh 95.0 MHz. 
Location: Stung Sen, 
Kampong Thom.  

15 98.3 MHz National Radio. Location: Stung Sen, 
Kampong Thom. Owned by 
the Ministry of Information.  

16 102.2 MHz Women’s Media 
Center of Cambodia 
(WMC). 

Carries own program from 
Mon-Fri and relays of FM 
102.0 MHz Phnom Penh. 

17 107.3 MHz Kampong Thom 
Provincial Radio 
Station. 

 

18 Pailin 90.5 MHz Pailin Provincial 
Radio Station. 

Location: Phum Chamka Kafe, 
Toul Lavea, Pailin. 

19 

Preah Vihear 

99.0 MHz Preah Vihear 
Provincial Radio 
Station (Sweet FM). 

Affiliated to 103.0 FM and 
TV3, Phnom Penh. 
Location: Phum Sra Em, 
Kantout, Chamksan. 

20 Pursat 98.5 MHz Pursat Provincial 
Radio Station. 

 

21 
Siem Reap 

92.0 MHz RFI. Language: French. 
22 93.0 MHz Radio Bayon FM 93. Location: Kasekam village, Sro 

Nge, Siem Reap. 



12  A LICADHO Briefing Paper  

 

23 95.5 MHz Radio Angkor Ratha.  
24 97.5 MHz Love FM. Language: Khmer & English. 

Relays English news from 
Radio Australia at times. 

25 98.0 MHz Hot Wave FM. Affiliated to 98.0 FM and TV5, 
Phnom Penh. 
Location: Module 3, Slorkram 
Village, Siem Reap. 
Tel: +855 63 380 455 

26 99.25 MHz BBC World Service 
(BBC 100 FM). 

Language: English. 

27 100.5 MHz Siem Reap Provincial 
Radio Station (Sweet 
FM). 

Affiliated to 103.0 FM and 
TV3, Phnom Penh. 
Location: Phum Mondol 2, 
Svay Dangkhum, Siem Reap. 

28 101.5 MHz Radio Australia 
(ABC). 

Language: English. 

29 102.5 MHz Siem Reap City Radio 
Station. 

Behind old stadium. 

30 

Preah 
Sihanouk 

92.00 MHz Bayon FM. Relays Phnom Penh 95.0 
MHz, possibly with occasional 
local announcements. 

31 94.5 MHz RFI. Language: French/ Khmer. 
32 100.5 MHz Preah Sihanouk 

Provincial Radio 
Station (Sweet FM). 

Affiliated to 103.0 FM and 
TV3, Phnom Penh. 
Location: No 169, Ekareach 
Street, Sihanoukville. 

33 

Banteay 
Meanchey 

90.25 MHz FM 90.25. Relays Phnom Penh 90.0 
MHz. 

34 96.5 MHz Banteay Meanchey 
Provincial Radio 
Station (FM 96.5 
MHz). 

Location: Phum Svay Hill, 
Kou Than Village, O Ampil 
Commune, Sispohon, Banteay 
Meanchey province. 

35 

Svay Rieng 

93.5 MHz Women’s Media 
Center of Cambodia 
(WMC) 

Affiliated to Women’s Media 
Center of Cambodia and 
relays Phnom Penh FM 102.0 
MHz. 

36 98.75 MHz Bayon FM Radio  Relays Phnom Penh 95.0 
MHz. 

37 103.75 MHz Svay Rieng Provincial 
Radio Station (Sweet 
FM). 

Location: Phum Mepleang, 
Svay Rieng. 

38 Stung Treng 92.0 MHz Bayon FM Radio. Relays Phnom Penh 95.0 
MHz. 

39 Takeo 92.5 MHz Kok Thlok Radio.  
40 Kratie 91.0 MHz Radio Bayon FM. Relays Phnom Penh 95.0 

MHz. 



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 13 
 

 

Newspapers 
 
Daily newspapers Koh Santepheap, Rasmei Kampuchea and Kampuchea Thmei are believed 
to be the three top-selling papers, with probable circulations of 20,000-25,000 copies each.  
Most of the smaller papers have a print run of a few thousand copies, but numbers fluctuate 
with the day’s news and circulations can soar at key times such as during elections or 
political controversies. 
 
Most daily and weekly newspapers feature general news and politics, as well as sport, 
business and extracts from books. The top-selling publications compete for readers with their 
front pages, using sensational headlines and gory photographs of crime victims or traffic 
accidents to attract attention. This is important because few newspapers have formal 
subscription systems, so most sales occur at the roadside or market newsstands. A reader’s 
choice may depend on their political sympathies (i.e. whether they want a pro-government or 
opposition newspaper) but editors say there is little brand loyalty. Often, prospective readers 
browse a newsstand and choose the paper with the most interesting front page, encouraging 
a ‘race to the bottom’ in editorial standards as newspapers compete to attract readers.3 
 
None of the major Khmer-language newspapers is considered politically-neutral. In fact, 
nearly all newspapers, big or small, are owned or backed by powerful politicians or 
businessmen and reflect their patrons’ political biases in their editorial content. For smaller 
publications, their patrons - and editorial lines - can and frequently do change. In 2000 it cost 
as little as $400 a month to buy the loyalty of a newspaper which published several times a 
week, but it’s unclear what the ‘going rate’ is these days.4 .   
 
Cambodian journalists usually divide the press into three categories: the pro-government 
papers, the opposition papers and the international papers. By international newspapers, 
they usually mean The Cambodia Daily, the Phnom Penh Post, and Cambodge Soir, but there 
is also a healthy sub-genre of Chinese-language newspapers which focus mainly on business 
news.  The international media is generally considered independent - though some recent 
events have challenged that belief. Many Cambodian journalists envy the freedom and 
relative protection (and better salaries) enjoyed by staff working for these international 
newspapers.  
 
The pro-government and opposition papers use their pages to promote their respective 
political parties and launch attacks against their foes.  The pro-government newspapers often 
simply ignore major news events, if they are deemed embarrassing or discomfiting to the 
powers-that-be, or else present only the carefully-worded government line on them. The 
opposition newspapers, meanwhile, frequently make accusations - often with few if any facts 
to support them - against government officials and their associates 
 

  NO PUBLICATION OWNER PERCEIVED 
POLITICAL BIAS 

FREQUENCY 
OF 
PUBLICATION 

1 Akrei Yeakthor  Sgoun Nimol5 CPP  
2 Black and White  Chin Chanmony Neutral / CPP6 1 per week 

                                                 
3 This analysis of buying habits is based on interviews with media monitors and journalists.  
4 Britt-Loise Edman, Trapped in the Past, Seeking out a Future; A Study on the Cambodian Media Sector, commissioned by 
Sida and Forum Syd, 12 May 2000, pg 18. 
5 Sguon Nimol is the name on the Ministry of Information list, but two senior journalists suggested the paper is actually 
controlled by Prum Say.  



14  A LICADHO Briefing Paper  

 

3 Chakroaval Daily  Keo Sophoan, 
businessman 

CPP 3 per week 

4 Chhouy Khmer  Vong Sopheap SRP 5 per week 
5 Deum Ampil  Soy Sopheap, also works 

for CTN 
CPP 6 per week 

6 Deum Tnaot  Hok Ren SRP 2 per week 
7 Kampuchea Thmei  Ly Hour CPP 6 per week 
8 Khmer Amatak  Bun Tha, advisor to 

Norodom Ranariddh 
Norodom 
Ranariddh 
Party (NRP) 

1 per week 

9 Khmer Aphivath Sethakech  Houm Reach 
Chamroeun 

CPP 6 per week 

10 Khmer Machah Srok  Slonh Luy Sam Rainsy 
Party 

2 per week 

11 Khmer Sataphana  Vong Samay CPP 6 per week 
12 Koh Santepheap  Pol Saroeun 

 Thong Sovan Reangsi 
CPP 6 per week 

13 Mate Neak   Taing Chhun Lam CPP 1 per week 
14 Mato Phoum  Unknown  2 per week 
15 Mekong Cambodia  Kong Youthear FUNCINPEC  
16 Moneakseka Khmer  Dam Sith, Deputy 

Secretary General of the 
SRP 

SRP 6 per week 

17 Rasmei Angkor  In Chan Syvutha CPP  
18 Rasmei Kampuchea  Phlong Chhum 

 Pen Pheng 
CPP 6 per week 

19 Samleng Youvachoun Khmer  Keo Sothear NRP 6 per week 
20 Samleng Youveak Vey  Ly Bunna CPP 3 per week 
21 Samrek Koun Khmer  Pak Sarith  2 per week 
22 Sna Day Khmeng Wat  Samphan Narith CPP  
23 Sochivathor  Chey Yano  1 per week 
24 Wat Phnom   Unknown FUNCINPEC 6 per week 
25 The Cambodia Daily  Foreign Neutral 6 per week 
26 Phnom Penh Post  Foreign Neutral 6 per week 
27 Cambodge Soir  Foreign Neutral 1 per week 

Internet 
 
The informal arena of the internet in Cambodia has emerged in recent years as a medium that 
enjoys far less regulation than tradition media forms, which allows it to be broader and more 
independent. There are several websites and blogs that are able to publish independent news 
and commentary of the political and social environment in Cambodia. The lack of interest by 
the government in the internet is likely due to the fact that most Cambodians do not have 
access to the internet. There are only an estimated 44,000 internet users in Cambodia or just 
0.3% of the population.7As high costs, poor infrastructure and limited computer literacy keep 
the internet from reaching the broad public, such independent media is only able to reach a 
fraction of the population.   

                                                                                                                                                          
6 There were conflicting opinions amongst senior journalists about the political bias of this newspaper.  
7 This statistic is widely cited, and sourced to the UN’s International Telecommunication Union, but it’s unclear how it was 
calculated. 



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 15 
 

 

 
No Name and Website Extra Information 
Foreign Languages 
1 Khmer Intelligence 

 
http://www.ki-media.blogspot.com 

 Popular anonymous blog reportedly operated 
by a group of foreign Khmers collating daily 
news articles from various local and 
international media organizations with 
translation into English.  

2 Khmerization 
 
http://www.khmerization.blogspot.com 

 Khmerization (operated by a Khmer in 
Australia) collates news articles with 
translation into English with daily updates.  

3 The Cambodia Daily 
 
http://www.cambodiadaily.com 
 

 Website of English-language daily 
newspaper, not updated regularly. 

4 Phnom Penh Post 
 

http://www.phnompenhpost.com 
 

 Website of English-language daily 
newspaper, updated daily. 

5 Voice of America (VOA) Khmer 
 
http://www.voanews.com/khmer 

 Website of Khmer radio service of VOA. It 
contains written and audio files of 
Cambodian and international news, updated 
daily. Website is also available in Khmer. 

 Radio shows are originally broadcast in 
Khmer on Beehive 105 FM. 

6 Ka-Set 
 
http://cambodia.ka-set.info 
 

 Independent news website, updated daily 
with general information about Cambodia 
and Cambodians abroad. 

 It is available in three languages: Khmer, 
English and French.  

 Established by some of the former Cambodge 
Soir staff. 

7 Cambodge Soir  
 
http://www.cambodgesoir.info 
 

 Website of the French-language weekly 
newspaper of the same name, updated daily. 

8 The Cambodian Mirror 
 
http://cambodiamirror.wordpress.com  
 

 Weekly overview of Khmer language media 
with commentary by a foreign journalist 

9 Radio Free Asia (RFA) 
 
http://www.rfa.org/english/news/cambodia 

 Website of Khmer radio service of RFA, 
website contains written and audio files of 
Cambodian and international news, updated 
daily. Website is also available in Khmer. 

 Radio shows are originally broadcast in 
Khmer on Beehive 105 FM. 

Khmer Language 
10 Koh Santepheap Daily 

 
http://www.kohsantepheapdaily.com.kh 

 Website of popular daily Khmer-language 
newspaper, updated daily.  

 Features general news and politics, as well as 
sport, business and extracts from books. 

11 Everyday 
 
http://www.everyday.com.kh 

 Commercial website for an internet provider. 
 Collating national and international news 
from various sources (also in English). 



16  A LICADHO Briefing Paper  

 

12 Khmer Nation 
 
http://www.kn-news.blogspot.com 

 Website of Khmer Nation Newspaper which 
is believed to be affiliated to SRP. 

 Provides up-to-date views of the opposition 
party. 

13 Cambodia Politic 
 
http://www.cambodiapolitic.org 

 Website created by an anonymous team to 
publish news about Cambodian politics.  

 Contains links to other news websites and 
political parties in Cambodia. 

14 The Preynokor News 
 
http://www.preynokornews.blogspot.com 
 

 Website relating to Khmer Krom issues.  
 Updated weekly.  

15 The Voice of Kampuchea Krom Radio 
 
http://vokk.net 
 

 Website of Voice of Kampuchea Krom Radio 
airing news and information about Khmer 
Khrom and its people.  

16 Deum Apil News 
 
http://www.dap-news.com 
 

 Website of daily Khmer newspaper of the 
same name. Updated daily. 

17 Khmer Vipheak (Khmer Analyst) 
 
http://khmervipheak.wordpress.com 
 

 Website which uploads up-to-date news from 
various sources about Cambodia.  

18 Khmer Staphana 
 
http://www.ksn-news.com 
 

 Website of daily Khmer-language newspaper 
of the same name, updated daily.  

 
 

□□□ 



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 17 
 

 

 3. Threats to the Media 
 

Killings 
 
Thou Char Mongkol; Died 11 June 1994. 
 
Thou Char Mongkol, editor-in-chief of the biweekly Antarakum, died a day after being found 
unconscious with a head injury on a road in Phnom Penh. Police initially claimed he was the 
victim of a traffic accident but his body bore no other injuries and his motorcycle was 
unscathed. Prior to Mongkol's death, Antarakum published a number of articles charging 
government and military officials with corruption, and its offices had been the target of a 
grenade attack in March.  
 
Non Chan; Shot dead on 7 Sept 1994. 
 
Non Chan, the editor of Samleng Youvachoun Khmer (Voice of Khmer Youth), 
was shot dead in a Phnom Penh. He and other newspaper staff had 
reported receiving death threats prior to the killing. His paper had been 
critical of the CPP and FUNCINPEC, and had received written warnings 
from the Ministry of Information.  
 
Khieu Kanharith, then Secretary of State of the Ministry of Information, said 
the day after Chan’s murder: "If he hadn't been killed, we would have sued him." 
 
Two suspects were arrested for the killing and reportedly confessed, but the charges were 
dropped. No information about who may have ordered the killing was revealed. 
 
Chan Dara; Shot dead on 8 December, 1994. 
 
Chan was a correspondent with the newspaper Koh Santepheap (Island of 
Peace) and also contributed to other publications. He had published exposés 
of corrupt timber and rubber deals by government and military figures, 
among them a notorious army colonel named Sat Soeun, in the paper Preap 
Noam Sar (The Carrier Pigeon). Chan was shot just after he was seen leaving 
a restaurant in Kampong Cham province with Sat Soeun. Ministry of 
Interior police arrested Sat Soeun, who still continued to send threats to the 
two papers and to Chan Dara's wife. The colonel, however, was acquitted at trial and 
released. 
 
Over the years, Sat Soeun has been linked to numerous crimes, including several murders 
and involvement in illegal logging. He is currently in prison after finally being convicted in 
2005 for an attempted murder.  
 
Thun Bunly; Shot dead on 18 May 1996. 
 
Thun Bunly was a writer and publisher of the opposition newspaper Odom 
K'tek Khmer and a steering committee member of the Khmer Nation Party 
(the predecessor to the Sam Rainsy Party). He was fatally shot while riding 



18 A LICADHO Briefing Paper 

 

a motorcycle in central Phnom Penh. The journalist was appealing two convictions for 
defamation and disinformation after criticizing the government in articles and cartoons. 
Bunly, as well as two other newspaper editors, had received warnings that his life was in 
danger. On the morning of his death he published a article saying that an unidentified major 
in the security forces was out to “get him”. The article may have provoked his assassination 
because it mocked the major as being drunk and incompetent. 
 
Chet Duong Daravuth; Killed in grenade attack, March 30, 1997. 
 
Daravuth was a reporter for the newspaper Neak Prayuth (The Fighter) who 
had recently obtained permission to publish a new paper. He was also a 
member of the steering committee member of the KNP (the predecessor to 
the SRP). He was killed in a grenade attack outside the National Assembly 
in Phnom Penh while covering a KNP rally where opposition leader Sam 
Rainsy was speaking. At least 16 people were killed in the attack and at 
least 22 journalists were injured, some seriously. Reportedly, the FBI later 
found links between the attack and bodyguards of the Prime Minister. 
 
Pich Em; Shot on 4 May 1997, died 5 May 1997. 
 
Pich Em was a technician (and also an announcer according to some reports) at state-owned 
TVK’s provincial affiliate station in Sihanoukville. Days earlier, the station had been asked by 
a senior provincial policeman to broadcast a political speech by a FUNCINPEC leader. The 
station refused. On 4 May, seven men attacked the station with AK47s and at least two B-40 
rockets. Pich Em was shot twice in the stomach and died the following day in hospital. Two 
other people were injured in the attack and most of the station’s equipment was destroyed.  
 
Michael Sokhon (also known as Michael Senior); Shot dead on July 7, 1997. 
 
Sokhon was a Canadian-Cambodian citizen who returned to Cambodia and worked as a 
television newsreader and English teacher. He was shot dead while photographing looting by 
soldiers in a public market during the 1997 coup. He was accosted by the soldiers, allegedly 
CPP loyalists, who shot him first in the knee. As he reportedly lay in the street pleading for 
mercy, he was shot again, in front of his wife and brother-in-law. 
 
Ou Saroeun; Shot dead on 14 October, 1997. 
 
Ou Saroeun was a reporter for Samleng Reas Khmer (Voice of the Khmer People), and son of 
the newspaper’s publisher. He was dragged into the street by security guards at a Phnom 
Penh marketplace and shot dead. His father said his son had been investigating extortion of 
market vendors by market security guards. The official report of Ou's death said he was 
drunk and had been killed in a dispute over a card game, but the Khmer Journalists 
Association maintained that he was killed because of the newspaper's reporting. Police 
arrested the guard who shot Saroeun, but he was later released and no charges were filed 
against him. 
 
 
 
 
 
 



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 19 
 

 

Chour Chetharith; Shot dead on 18 October 2003. 
 
Chetharith was deputy editor of the FUNCINPEC-aligned Ta Prohm radio 
station. He was shot dead by two men on a motorcycle in front of his office 
in broad daylight. Four days earlier, the Prime Minister had accused Ta 
Prohm of insulting his leadership and warned the station that it should 
“control its programs” better. 
 
Chetharith's murder came ahead of scheduled three-way talks between the CPP, 
FUNCINPEC and the opposition SRP to end a political stalemate after the CPP failed to 
achieve a two-thirds majority of votes in the 2003 national election. The talks were canceled 
after the journalist's killing. Months later, FUNCINPEC agreed to re-enter into a coalition 
government with CPP. 
 
After the murder, then Phnom Penh police chief Heng Pov said police had identified possible 
suspects but there was insufficient evidence to arrest anyone.  
 
Khim Sambo: Shot dead on July 11, 2008 
 
Khim Sambo a journalist with the opposition-aligned Khmer-language 
daily newspaper Moneakseka Khmer, was killed by two gunmen on a 
motorcycle after being shot three times at point-blank range. Also killed 
in the attack was Sambo’s 21 year old son, Khath Sarin, who was with his 
father at the time of the shooting.  
 
Sambo had frequently written reports, often under the pen name “Srey 
Ka” or “Den Sorin”, that were critical of the ruling CPP government and high ranking 
officials. His murder came just two weeks before the national election. Cambodian police 
officials have yet to identify a motive or suspects in the murders. 
 

Table of Threats and Attacks Against the Media: January 2008 – March 2009 
 

DATE CASE DETAIL 

  
Ja

nu
ar

y 
18

 
 

Journalists in Hiding After Warrant Issued8 
• Journalists from three little-known Khmer language newspapers 

fled Pursat province after a warrant was issued for their arrest 
for allegedly causing a traffic accident.  

• Deputy provincial military police chief Sum Sap said on January 
15 that the men set up a checkpoint on January 8, causing a 
truckload of fish to overturn and injuring its driver.  

• However one of the reporters, Prak Sokhon, 32, said by telephone 
that they had merely parked their cars near a bridge so they could 
take photographs for an investigation into fish smuggling.  

 

                                                 
8 Saing Soenthrith, The Cambodia Daily, Journalists in Hiding After Warrant Issued, January 18, 2008. 



20 A LICADHO Briefing Paper 

 

   
   

   
 Ja

nu
ar

y 
18

 

Court Questions Publisher Over 'Defamatory' Articles9 
• On January 16, 2008, the publisher of a pro-opposition 

newspaper said he had been questioned by the Phnom Penh 
municipal court in connection with a defamation lawsuit filed by 
Commerce Minister Cham Prasidh. 

• Hang Chakra of the little-known twice-weekly newspaper Khmer 
Machas Srok said he was questioned on January 15 over 
allegations about Cham Prasidh and his wife which were printed 
in his newspaper in September and October 2007.  

• The newspaper is currently inactive. 

      
   

   
   

 Ja
nu

ar
y 

20
 

 

Military Policeman Lodges Complaint Against RFA Reporter 
and Rights Group Monitor10.  

• RFA reporter Ratha Visal and ADHOC human rights monitor 
Chhay Rath were charged over an allegation of disinformation 
and unfair investigation in Stung Treng province. 

• The arrests follow a report that a district military policeman had 
forced a young girl to marry him and had beaten the girl’s father.  

• Siem Bok district military police officer Chea Samnang sued the 
RFA reporter and demanded 10 million riel in damages 
(USD$2,500) for defamation. He also suggested that the court 
charge Chhay Rath with conducting an unlawful investigation. 

• The court has yet to take any action against the two, and the case 
is still pending. 

 

   
   

   
   

   
 Ja

nu
ar

y 
29

 

Police Question Reporter over December Detainment11 
• On January 28, 2008, VOD radio reporter So Visal was 

questioned by the Ministry of Interior over an incident in 
December in which he was detained by police while reporting on 
the demolition of a large statue of Buddha. 

• So Visal claimed police officers detained him for almost one hour 
on December 24 and erased the pictures on his digital camera 
when he tried to cover the statue’s destruction at the Niraud 
Rainsey pagoda in Phnom Penh’s Meanchey district. 

• The Buddha statue was reportedly demolished because it was 
encroaching on the road. 

• So Visal had received information that a worker had died at the 
site, and went there to investigate. No death was subsequently 
confirmed.  

• A police official from the Ministry of Interior later apologized to 
So Visal. 

 

                                                 
9 Prak Chan Thul, The Cambodia Daily, Court Questions Publisher Over Defamatory Articles, January 18, 2008. 
10 Rasmei Kampuchea Daily newspaper, Military Policeman Lodges Complaint Against RFA Reporter and Rights Group Activist, 
January 20, 2008. 
11 The Cambodia Daily, Police Question Reporter Over December Detainment, January 29, 2008. 



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 21 
 

 

   
   

   
   

 Ja
nu

ar
y 

30
 

Government Sets Up “Quick Response Team”12 
• The Cambodian government set up a special group dubbed the 

“quick response team” to counter opposition news media and 
foreign radio stations that publish information attacking the 
government. 

• On 25 December 2007, the Ministry of Information issued a six-
point directive, including a number of points such as preventing 
newspaper and magazine editors from writing articles criticizing 
the King, security or social order. They may also not use bad 
language, or use mocking terms or images of animals when 
describing religions or institutions such as the Senate, the 
National Assembly or the government. 

• The team reportedly still exists but remains largely inactive. 
 

   
   

   
Fe

br
ua

ry
 1

 

Ministry Orders Reform at FUNCINPEC FM Station13 
• The Ministry of Information ordered FUNCINPEC-affiliated 

radio station Ta Phrom FM 90.5 to instruct its announcers to 
desist from making on-air comments while reading from Khmer 
language newspapers. 

• Vann Chai, a producer at Ta Phrom, subsequently said the 
station had told its announcers on the program to stop making 
comments, and laid the blame on the individual announcers. 

• To date the radio station complies with the ministry’s order. The 
program in question is still running but announcers no longer 
comment on the items read out. 

 

M
ar

ch
 1

 

Municipality Bans Songs It Says Threaten Morality14 
 Phnom Penh municipality imposed a ban on several pop songs 

claiming the romantic lyrics were a threat to marital morality. 
 Mom Soth, director of the municipality’s department of culture, 

said the ban on the outlawed songs included "their sale and 
playing in public”. Mom Soth said the ban was put in place after 
the Prime Minister’s wife criticized the racy lyrics in several pop 
songs in January 2008.  

 
 

                                                 
12 Sok Serey, Radio Free Asia, Hun Sen’s Government Sets Up the “Quick Response Team”, January 30, 2008; see also: 
http://ki-media.blogspot.com/2008/01/hun-sens-govt-set-up-quick-response.html . 
13 Prak Chan Thul, The Cambodia Daily, Ministry Orders Reform at F’pec FM Station, February 1, 2008.  
14 The Cambodia Daily, Municipality Bans Songs It Says Threaten Morality, March 1, 2008 



22 A LICADHO Briefing Paper 

 

   
   

   
   

   
   

   
   

   
   

  M
ar

ch
 1

8 

Sralanh Khmer Newspaper Changes Direction15 
• On March 13, the editor of daily opposition paper Sralanh Khmer, 53 

year-old, Thach Khet, who was also an SRP board member, reportedly 
submitted a resignation letter to the SRP saying he had defected to the 
CPP.  

• The following day the newspaper’s editor-in-chief, Bouy Roeuy ,said  
the Angkor printing house would no longer print the newspaper, 
claiming it had been instructed to do so by an individual at the 
Ministry of Information. 

• Rasmei Kampuchea newspaper reported that Thach Kethhad defected 
to the CPP, as did the Cambodian Television Network, a CPP-aligned 
broadcaster. Thach Khet was in Vietnam at the time and phoned his 
colleagues denying the story. The SRP also denied he had quit. 

• Thach Keth later said he had changed the newspaper’s policy of 
criticizing the government and also changed its political affiliation.  

• Thach Khet had previously been subjected to threats and intimidation. 
On the night of December 12, 2007 unidentified people tried to run 
him off the road after he had left work.  The previous year he 
reportedly received a death threat from the Prime Minister’s nephew, 
Hun To, after printing an article about a land dispute and corruption 
in Rattanakiri. 

• On June 17, 2008, Sralanh Khmer News stopped publishing due to 
budget constraints and a fall in readership. 

 

  
A

pr
il 

10
 

 

RFA Reporter Receives Death Threat16 
• On April 10th, 2008 a death threat was reportedly made against Radio 

Free Asia reporter Lim Piseth. He said six AK-47 bullets had been left 
outside his house in Battambang province. 

• Three days later in Phnom Penh at 6pm a group of eight men on 
motorcycles followed Lem Piseth on his motorcycle along a relatively 
quiet street. 

• Lim Piseth had previously received death threats in relation to 
sensitive topics about which he investigated and reported.   

• On February 15, 2008, an unidentified person sent a text message to 
invite him to meet at Chhaya restaurant. Lem Piseth rang the number 
but no one answered the phone.  

• Lem Piseth has actively investigated massive illegal logging in 
Tumring and Prey Long in Kampong Thom.  

• In May 2008, Lim Piseth and his family sought asylum in Thailand 
with the support of the UN refugee agency. 

• In January 2009, Lim Piseth and his family received asylum in 
Norway.  

 

                                                 
15 Yun Samean, The Cambodia Daily, Sralanh Khmer Newspaper Publisher Confirms Defection to CPP, March 18, 2008; see 
also: Rasmei Kampuchea Daily newspaper, Srolanh Khmer Newspaper Changes Direction, March 18, 2008. Unpublished 
LICADHO monitoring report. 
16 Unpublished LICADHO monitoring report; see also http://www.licadho-cambodia.org/articles/20080508/74/index.html; 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=22609; see also: http://www.fidh.org/KHM-003-0607-OBS-068-Death-threats ; see 
also: http://www.freemedia.at/cms/ipi/freedom_detail.html?country=/KW0001/KW0005/KW0113/&year=2007  



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 23 
 

 

M
ay

 2
2 

PM: Media Influence Gives CPP an Advantage17 
• The Prime Minister criticized opposition programming on Beehive 

Radio FM 105, saying he would use his superior media resources to 
drown out their criticism. He said: “You have one channel; we have 39 
channels”, adding that “those who have previously cursed me have 
already disappeared from the world”. 

• The SRP, the NRP and the Human Rights Party each broadcast an 
hour-long program on Beehive between 11 am and 1 pm daily. None of 
the three parties has its own dedicated radio or television station. 

• SRP lawyer Yim Sovann said Hun Sen’s remarks were meant to 
intimidate voters and threaten freedom of expression. 
 

 
M

ay
 2

8 
 

Kratie Radio Station Shut Over Allegedly Violating its Contract18 
• The Angkor Ratha FM 105.25 radio station was shut down by 

Minister of Information Khieu Kanharith reportedly for violating its 
broadcasting contract. 

• The station was shut just 13 days after its first transmission. It 
received its license in January. It had sold airtime to several political 
parties and organizations such the SRP, NRP, FUNCINPEC, the 
Cambodian Center for Human Rights (CCHR) and VOD radio 
program  

• Two cars with police and district military police arrived at the radio 
station and read out the order of closure. The order contained no 
explanations or reasons for the closure. 

• At 3.00 pm that day, Kratie’s information department director Nai 
Thida called the deputy director of the radio station, Khim Somaly, 
and asked whether it had sold airtime to political parties. 

• Keo Chanratha, the director-general of Angkor Ratha, said the closure 
was done without any notice being given. He tried to negotiate with 
the ministry, and later said the station would be allowed to reopen 
under a new name. 

• Although the Ministry of Information allows similar party political 
broadcasts by stations such as Beehive Radio in Phnom Penh and 
Angkor Ratha in Siem Reap, it quickly withdrew the licence of the 
remote Kratie station. 

• The radio station remains closed. 
 

                                                 
17 The Cambodia Daily, PM: Media Influence Gives CPP an Advantage, May 22, 2008. 
18 LICADHO unpublished monitoring report, http://www.ifex.org/en/content/view/full/94379 



24 A LICADHO Briefing Paper 

 

Ju
ne

 9
 

Editor-in-Chief Detained for Defamation19 
• On June 8, the editor-in-chief of the SRP-affiliated Moneakseka Khmer 

newspaper, Dam Sith, was arrested and held in detention by the 
Phnom Penh municipal court on the charges of defamation, insult and 
disinformation. 

• His arrest followed an article published on April 18 that contained a 
quote by opposition leader Sam Rainsy alleging Minister of Foreign 
Affairs Hor Namhong had links to the Khmer Rouge. 

• Dam Sith was taken to a closed-door municipal court session at 3pm 
and sent to Prey Sar Prison at around 5.30 pm. [The municipal court 
is typically closed on Sundays, which June 8 was.] 

• On 15 June, Dam Sith was released on bail from pre-trial detention by 
order of the municipal court 20 following an order by the prime 
minister.  

• Investigating Judge Chhay Kong confirmed he had ordered Dam Sith’s 
release, adding that he would continue to investigate the case. 
 

Ju
ne

 2
9 

Journalist in Kampong Thom Hurt by Slingshot in Illegal Logging 
Probe21 

• On June 27 a journalist in Kampong Thom suffered a serious injury 
from a slingshot fired by men allegedly involved in illegal logging. The 
attack took place while he was riding his motorcycle from Rolea Tong 
village, Kro Year commune, Santouk district (about 100 meters from 
the base of the alleged illegal logging business).  

• Another journalist said that he and Ry Neou, 40, a journalist with 
Meata Phoum newspaper were investigating the alleged illegal 
logging business. The group of men shot him with a slingshot, causing 
him a serious facial injury. As a result he crashed his motorcycle and 
briefly lost consciousness. The attackers fled after he called for help to 
nearby villagers. 

• Ry Neou identified the attacker and filed a complaint with the local 
police, but they failed to act saying their supervisor was not present. 

 

   
   

   
   

Ju
ly

 2
 

CPP Figure Threatens To Sue Khmer Machas Srok Newspaper 
Unless it Ceases Publishing Articles Affecting His Reputation.22 

• A former SRP representative, and now government advisor and 
deputy director of the CPP central committee, Sok Pheng, instructed 
the editor-in-chief of the Khmer Mchas Srok newspaper to stop 
running articles affecting his reputation or he would sue the paper. 
The articles discussed his alleged role in corrupt activities. 

• The newspaper’s editor-in-chief rejected the move, telling Kampuchea 
Thmei Daily newspaper that Sok Pheng was merely a citizen and not 
the King (whose reputation is protected under the Constitution). 

 

                                                 
19 Yun Samean & Katie Nelson, The Cambodia Daily, Editor Arrested on Charges of Defamation, June 9, 2008; see also: 
http://www.licadho-cambodia.org/press/files/184JointPRArrestDamSithNewspaperEditor08.pdf; see also: Rasmei Kampuchea 
Daily newspaper, Moneakseka Khmer newspaper Editor Was Detained for Defamation, June 9, 2008. Yun Samean, The 
Cambodia Daily, Group Calls for Release of Newspaper Editor, June 10, 2008. 
20 Yun Samean, The Cambodia Daily, Editor Dam Sith Freed from Pre-trial Detention, June 16, 2008.  
21 Kampuchea Thmei Daily, Journalist in Kampong Thom Hurt by Slingshot from Alleged Illegal Logging Business, June 29, 
2008. 
22 Kampuchea Thmei Daily newspaper, Sok Pheng To Sue Khmer Machas Srok If It Continues Publishing Articles Affecting His 
Reputation, July 2, 2008. 



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 25 
 

 

   
   

   
 Ju

ly
 1

2 

Pro-SRP Journalist Shot Dead in Phnom Penh23 
• At 7 pm on July 11 (two weeks before the national elections), Khim 

Sambo, a journalist with the opposition-aligned Khmer-language daily 
newspaper Moneakseka Khmer, was shot three times at point-blank 
range by two gunmen on a motorcycle. His son, 21-year-old Khath 
Sarin, was also killed in the attack. 

• Sambo had frequently written reports, often under the pen name “Srey 
Ka” or “Den Sorin, that criticized the ruling CPP government and 
high ranking officials. 

• Amongst his most recent reports was one alleging a high ranking 
official had ordered the kidnapping of a casino employee. 

 

   
   

   
   

   
   

   
  2

9 
Ju

ly
 

Koh Santepheap Daily Newspaper Journalist Struck by General24 
• Koh Santepheap Daily reporter Ros Sophyna, based in Stung Hav 

district, Preah Sihanouk province, was slapped by the district 
commander of the military police – three-star General Ngeth Vutha – 
after he named the general in a July 24 article as being involved in the 
transportation of illegally-felled trees.  

• The incident happened in the district military police office on July 25 
after the journalist had been called in for questioning. The general 
demanded the journalist issue a correction. Ros Sophyna said no 
correction was needed, and suggested the general write one as he 
would not. At that point the general hit him in the face and threatened 
him. 

• On July 28, Ros Sophyna filed a complaint at the Provincial Military 
Police Commissariat, and on August 6 he lodged a complaint of 
assault at the Preah Sihanouk provincial court demanding US$5,000 
compensation.  

• On August 11 the two men met and General Ngeth Vutha apologized. 
The journalist dropped his case. No correction was published in the 
newspaper. 

 

   
   

   
Ju

ly
 2

9 

Radio FM 93.50 Shut Down25 
• Mohanokor Radio FM 93.50 located in Cheung Ek commune, 

Dangkao district, was ordered by the Ministry of Information to cease 
broadcasting on the night of July 26.  

• Radio station director, Kong Chentra, said on July 27 that the station 
had been forced to close by the authorities on the previous day. 

• The closure of the station was reportedly due to it broadcasting 
programs on behalf of the Sam Rainsy Party after campaigning for the 
general election had ended. 

 

                                                 
23 The Cambodia Daily, Pro-SRP Newsman Shot Dead in Phnom Penh, July 12-13, 2008; see also: 
http://www.ahrchk.net/ua/mainfile.php/2008/2929/ ; http://idscambodia.blogspot.com/2009/03/cambodian-journalist-
from-opposition.html ; 
http://www.unhchr.ch/huricane/huricane.nsf/0/B2405F98C29BF6D2C125748800382C05?opendocument  
24 Koh Santepheap Daily newspaper, Journalist Beaten by Military Police, July 29, 2008. 
25 Rasmei Kampuchea Daily newspaper, Radio FM 93.5 Stopped to Broadcast, July 29, 2008. 



26 A LICADHO Briefing Paper 

 

A
ug

us
t 8

 

CCHR Condemns Attack on Journalists26 
• On July 14, 2008 the editor-in-chief of Chhbas Kar newspaper, Khut 

Khat Na, and a representative for Damneoung Khmer Piseh News, Te 
Lem Hak, were badly beaten by gasoline vendor Mr Him and two 
assistants in Siem Reap province. 

• The event took place after they saw one of Mr Him’s gasoline trucks 
had been involved in an accident in Dai Av village, Srae Noy 
commune, Varin district, Siem Reap. 

• After reporting on the accident, the two men were reportedly beaten 
up by Mr Him and his assistants. 

 

A
ug

us
t 2

0 

PM’s Daughter Demands Magazine Retract Articles27 
• The Prime Minister’s daughter, Hun Mana, filed a complaint with the 

Ministry of Information demanding that beauty magazine Saophorn 
retract an expose written about the television station, Bayon TV, 
which she runs. The article stated that staff were involved in love 
triangles, and said one network personality was “not smart”, Bayon 
TV claimed in a press release. 

• The press release stated that the article “defames and discourages” the 
station’s staff, and said journalist Sann Bunthoeun’s piece was 
defamatory. Bayon TV also claimed the journalist had tried to extort 
US$3,000 from one of its presenters. 

 

   
   

   
   

   
   

   
   

  A
ug

us
t 2

1 

Opposition Journalists Fear Secret Police Are Watching Them28 
• Two reporters from the opposition-aligned newspaper Moneakseka 

Khmer fear that police are conducting a secret investigation of their 
activities. 

• Vong Sopheak and his brother, Vong Sopheap, both journalists at the 
newspaper, said a group of men followed and photographed them 
during a demonstration on August 17 in front of the Free Trade 
Union office. The demonstration was to protest the presence of Thai 
soldiers at the Preah Vihear temple complex. 

• "A journalist at the event told me the men asked about me and wanted 
to know what newspaper I worked for," Vong Sopheap said. "They 
already knew we worked for Moneakseka Khmer." 

• The brothers claimed that they had been followed since July 12, when 
they took part in a celebration for slain Moneakseka Khmer journalist 
Khim Sambo, who had beenshot dead along with his son the previous 
day. A group of plainclothes men had taken several photographs of 
them at that event, Vong Sopheap said. 

• The same group of men followed the brothers during the trade union 
demonstration, Vong Sopheap said, adding that he and his brother 
argued with the men when they began taking pictures of them and 
demanded that the photos be deleted. 
 

                                                 
26 Koh Santepheap Daily Newspaper, CCHR Condemns Beating of Journalist as an Abuse of Freedom of Expression, August 8, 
2008. 
27 The Cambodia Daily, PM’s Daughter Demands Magazine Retract Articles, August 20, 2008; see also: http://ki-
media.blogspot.com/2008/08/cpp-real-life-soap-opera-at-bayon-tv.html; 
http://www.phnompenhpost.com/index.php/component/option,com_jcs/Itemid,52/crestrictid,21287/task,add/; 
http://www.asiafinest.com/forum/lofiversion/index.php/t171469.html   
28 Meas Sokchea: The Phnom Penh Post, Opposition Journalists Fear Secret Police Are Watching, August 20, 2008; see also: 
http://ki-media.blogspot.com/2008/08/opposition-journalists-fear-secret.html  



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 27 
 

 

A
ug

us
t 2

7 

Military Police Officer Threatens to Kill Journalist Over Gasoline 
Smuggling Allegations29 

• A military police officer, Ann Sorida, also known as Chrek, threatened 
the life of a Kandal-based journalist from Kampuchea Thmei 
newspaper who had written about goods-smuggling from Takhmau to 
Phnom Penh.  

• Ann Sorida reportedly told the journalist that he could hire killers to 
do the job: “For the life of a journalist,[I] just pay 5,000 dollars for 
killers to shoot him dead if he wants to interfere other people’s 
business.” 

 

Se
pt

em
be

r 3
0 

Journalist Arrested after Photographing Military 30 
• Pursat province journalist Him Mao, 34, who writes under the pen 

name Kao Dara was arrested on the morning of September 28 after a 
violent incident that broke out the previous day when he tried to 
photograph military police confiscating illegal timber, police said. 

• Four military police officers had stopped an ox cart with two cubic 
meters of rosewood in Bakan District’s Talou commune, said 
commune police chief Nhein Savoeun. 

• Kao Dara, from the Khmer-language newspaper Rasmei Bayon, 
arrived and started taking photographs. At that point the military 
police confiscated his camera and press pass, which angered a crowd 
of local villagers. Twenty villagers then attacked the military police, 
injuring one.  

• On October 29, the Pursat provincial court charged him with 
violence with the intent to cause injury. 

• He currently remains in pre-trial detention in Pursat provincial 
prison.  

 

D
ec

em
be

r 2
3 

Prince Ranariddh’s Lawyer Asks Moneakseka Khmer Newspaper 
Editor-in-Chief to Provide List31 

• The legal office of Prince Norodom Ranariddh sent a letter to the 
editor-in-chief of Moneakseka Khmer newspaper demanding he release 
a list purporting to show the names of ministers that Prince 
Ranariddh suggested be appointed to the Royal Palace.  

• The letter threatened legal action in the event the newspaper did not 
release the list.  

• Editor-in-chief Dam Sith said the action by Prince Ranariddh’s lawyer 
amounted to a threat against the newspaper.  
 

                                                 
29 Kampuchea Thmei Daily newspaoer, Illegal Gasoline Smuggled from Takhmau to Phnom Penh, Military Police Threatened 
and Attempted to Kill Journalist, August 27, 2008. 
30 The Cambodia Daily, Journalist Arrested after Photographing Military, September 30, 2008. 
31 Kampuchea Thmei Daily newspaper, Prince Ranariddh’s Lawyer asks Moneakseka Khmer newspaper Editor-in-Chief to 
provide name list, December 23, 2008.  



28 A LICADHO Briefing Paper 

 

D
ec

em
be

r 3
0 

Villagers, Reporter Jailed Over Siem Reap Dispute32 
• A reporter was among three people arrested on December 26 in a 

dispute involving 475 hectares of land in Chi Kreng district, Siem 
Reap province.  

• Sin Samley, 28, a reporter for Sangkum Khmer newspaper, was 
ordered to be arrested along with two representatives of the villagers 
by provincial court deputy prosecutor Nuon Sann. 

• Sin Samley had written about the dispute for the newspaper. There 
was no indication of the charge, and the three were released on bail on 
January 29, 2009.  

 

Ja
nu

ar
y 

2,
  2

00
9 Provincial Prison Deputy Director Becomes Prisoner with Pelprek 

Journalist33 
• A journalist was sent to pre-trial detention on December 29 along 

with the deputy director of Preah Vihear’s prison after they were 
accused of selling state land.  

• Journalist So Sophal, of Pelprek newspaper, is accused of violating the 
land law. The deputy director of the prison, Thach Sokunthy, is 
accused of deceitfulness. 

• The arrests were on the order of provincial governor Preap Tan.  

Ja
nu

ar
y 

16
, 2

00
9 Police Confirmed Journalist Stabbed, Died in Hospital34 

• A Phnom Penh journalist died after being stabbed 10 times by two 
men in Russei Keo district in what police said was a robbery that went 
wrong.  

• Ban Song, a 44-year-old reporter for Meato Phum newspaper, was 
attacked by two menin the evening after stopping his motorbike on 
National Road 5. Police said Ban Song had tried to fight off his 
attackers 

Ja
nu

ar
y 

31
, 2

00
9 

Journalist Alleges Officer Opened Fire on Him35 
• A Military Police officer is accused of firing three bullets from his 

pistol over the head of a journalist in Kampong Chhnang province on 
January 27, 2009. 

• Reporter Lim Lyheang, 41, of the little-known Khmer-language 
publication Today News, was covering a story on the transportation 
by train of illegally-procured timber when the officer shot at him, 
Lyheang’s colleague Khan Sokhom said. 

• The incident happened at Romeas Station in Tek Poh district. Forestry 
wardens Kong Sophal, Hong Socheat, and Thy said the train was 
being protected by military police officer Svay Roatha who rushed at 
the journalist shouting at him. He fired three shots in the air and 
confiscated Lyheang’s camera, refusing to return it.  

 

                                                 
32 The Cambodia Daily, Villagers, Reporter Jailed Over Siem Reap Dispute, December 30, 2008. 
33 Koh Santepheap Daily newspaper, Provincial Prison Deputy Director Becomes Prisoner with Pelprek Journalist, January 2, 
2009. 
34 The Cambodia Daily, Police Confirmed Journalist Stabbed, Died in Hospital, January 16, 2009. 
35 The Cambodia Daily, Journalist Alleges Officer Opened Fire on Him, January 31- February 1, 2009.  



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 29 
 

 

Fe
br

ua
ry

 1
9,

 2
00

9 Prey Nob District Police Officer Bites Journalist’s Head and Grabs 
His Camera36 

• A journalist for Koh Sovannaphum newspaper was injured by a police 
officer at a wedding party in Preah Sihanouk province on February 15 
after he took photographs of the policeman sitting next to a red-haired 
woman.  

• Sun Yart was beaten and suffered a head injury when police officer 
Hour Yai reportedly attacked him. His camera was also confiscated. 

 

 
 

□□□ 
 

                                                 
36 Rasmei Kampuchea Daily newspaper, Prey Nub District Officer Bites Journalist’s Head and Grabs His Camera, February 19, 
2009. 



30 A LICADHO Briefing Paper 

 

 4. Recommendations 
 

 
Recommendations to the Royal Cambodian Government & National Assembly, and to the 
international and national communities (to advocate that such measures be taken)37:   
 
Legal Reforms 
 Explicitly state that only the Press Law shall be used to seek redress for alleged 

defamation, publication of false information, and related acts.  
 Abolish Art. 12 of the Press Law (relating to national security and political stability), 

which has been consistently misused. If the government and National Assembly is not 
prepared to do this, at the very least the Article should be substantially amended to 
ensure that: 

• The term “political stability” is removed, as it seriously limits Cambodians’ right 
to freedom of expression of opinions about the government and political parties. 

• “National security” is strictly defined, explicitly excluding matters pertaining to 
politics and debate over government policies or actions. 

• The Ministry of Information’s power to suspend newspapers and confiscate 
copies is abolished, as they constitute censorship. 

 Ensure that the draft new Penal Code fully complies with international standards for the 
protection of freedom of expression, and in particular does not contain criminal 
defamation or disinformation or similar offenses. 

 Ensure that any new Freedom of Information law meets international standards and 
does not legalize or worsen current restrictions on access to information in Cambodia. 

 
Ownership & Licensing of Electronic Media 
 Establish an equitable and liberal framework for the licensing of radio and television, in 

accordance with international standards for freedom of expression and the media. 
 In order to do the above, commission a comprehensive independent study to examine 

best practices internationally in the licensing of electronic media, as well as the relevant 
technical issues (such as frequency availability) in Cambodia, and make 
recommendations for a Cambodian licensing system. 

 Separate National Radio & Television (TVK, AM 918 & FM 96) from the Ministry of 
Information to become autonomous public service broadcasting entities, including with: 

• Autonomous funding of them approved by the National Assembly 
• The appointment by the National Assembly of directors for them who are 

independent (not currently government employees) and have the requisite skills. 
• Explicit prohibitions on any direct control of them by the Ministry of Information 

or other government institution. 
  
Impunity, misuse of the law, and censorship 
 Renewed police and judicial investigations into all murders of journalists in Cambodia 

which have occurred since 1993. 
 Effective measures to promptly investigate and punish all reported cases of harassment, 

threats, violence or other interference with journalists. 

                                                 
37 These recommendations are repeated from LICADHO’s previous May 2008 report, Reading Between the Lines: How Politics, 
Money & Fear Control Cambodia’s Media. So far these recommendations have not been taken up by the government. 



Restrictions on the Freedom of Expression in Cambodia’s Media 31 
 

 

 In particular, proper investigations and criminal prosecutions in all cases of violence 
against journalists. 

 Officials and other public figures should demonstrate tolerance of criticism and respect 
the right to freedom of expression by journalists, and refrain from filing criminal 
complaints against them. 

 (Until such time as the Press Law is amended,) Ministry of Interior should refrain from 
suspending newspaper licenses or ordering the confiscations of printed materials. 

 An immediate end to censorship of TVK news broadcasts. 
 
Recommendations to news media workers and owners, freedom of expression advocates, and NGOs: 
 
 All media (including electronic media) should develop and abide by professional codes 

of ethics. 
 Each media owner, manager or publisher should take measures to promote good 

journalistic standards, such as: pay a livable salary to their reporters and editors; ensure 
that staff (permanent or freelance) do not have to pay editors to have stories published; 
require and encourage staff to adhere to a code of ethics; guarantee the editorial 
independence of the media outlet from political other influences; establish complaint 
mechanisms for staff and for readers/viewers/listeners to report ethical violations. 

 Journalists should take a leading role in advocating for media freedoms and protections, 
including through legal changes, reform of the electronic media licensing system, and by 
exposing and condemning individual cases of threats and abuses against media workers. 

 Continue efforts to monitor the content of media (particularly State-owned TV and radio) 
and to highlight inequities and lack of balance in news coverage. 

 Strengthen the reporting and documentation of cases of attacks and threats against 
journalists, and publicly highlight such cases where appropriate, in order to raise greater 
awareness of the extent of threats to media freedom. 

 Strengthen links by Cambodian media associations and individual journalists to regional 
and international freedom of expression groups, to ensure greater response to specific 
cases of attacks and threats to journalists. 

 Expand journalism training programs to include, for senior management, business skills 
including marketing, subscription and advertising sales skills. 

 NGOs and other civil society groups (regardless of whether they work on freedom of 
expression issues) should actively promote a free, fair and responsible news media, 
including by: adopting a policy of not paying journalists in any way for news coverage 
(including not paying them to attend press conferences); avoid giving any other financial 
support (such as paid advertisements) to news media outlets which perpetuate 
propaganda; make it clear to news media outlets that decisions about NGO advertising, 
etc, will be made according to how responsible and ethical outlets are in their news and 
other content. 

 
 

□□□ 
 






